‘Hier mag je zijn wie je bent, dat heeft mij positief verrast’

Cindy Lammerts van Bueren maakte vorig jaar een nieuwe start. Na jaren voor de klas in het onderwijs koos ze voor een baan bij het klantcontactcentrum van de gemeente Zeewolde. Een opvallende keuze, maar wel een die goed uitpakt!

Ja, ze voelde het aan alles, vertelt Cindy. Ze was ‘heel hard toe’ aan een nieuw hoofdstuk. Werken in het onderwijs gaf niet de balans die ze zocht. Wat ze ook probeerde, het bleef pieken en weer bijkomen. 

Werken met kinderen is geweldig vindt ze. ‘Daarom gaf ik de moed niet meteen op. Ik gaf les op middelbare scholen en in het regulier en speciaal basisonderwijs. Maar de werkdruk is hoog en als je - zoals ik - alles helemaal goed wilt doen, dan raak je vanzelf uitgeput.’ 

Mijn collega’s namen de tijd om me wegwijs te maken en ik kreeg de ruimte om in mijn eigen tempo te wennen. Dat gaf veel rust.

Medewerker publiekszaken

Het was duidelijk: ze wilde iets anders. Maar wat? ‘Ik had nooit gedacht aan werken bij een gemeente, maar er kwam een leuke vacature voorbij in Zeewolde en na een gesprek kon ik beginnen.’

Ze werd aangenomen als medewerker telefonische dienstverlening en werkt nu op de afdeling Publiekscentrum. Inderdaad, iets heel anders. ‘Ik beantwoord telefoontjes, handel mails en WhatsApp-berichten af en zet meldingen door naar de juiste afdeling.’ Daarnaast verwerkt ze aanvragen van inwoners, bijvoorbeeld als ze bouwtekeningen willen inzien of een melding maken over de openbare ruimte. 

Veelomvattend werk, maar ze vindt het heerlijk. ‘Want er is veel meer balans gekomen. Nu merk ik dat ik na een drukke werkdag toch nog energie overhoud. Dat is zo anders en zo fijn om te ervaren.’ Vanaf dag één voelde Cindy zich welkom. ‘Mijn collega’s namen de tijd om me wegwijs te maken en ik kreeg de ruimte om in mijn eigen tempo te wennen. Dat gaf veel rust. In het onderwijs werd ik vaak in het diepe gegooid, maar hier was het anders. Geen vraag is te veel.’

Al snel leerde ze de afdelingen binnen de gemeente beter kennen. ‘Niet iedereen ken je van gezicht, maar het is een kleine organisatie, dus je komt elkaar overal tegen.’ Lachend: ‘Sommige collega’s kennen mij alleen van stem. O, ben jij die Cindy!’ 

Groei verkennen

Binnen de gemeente is volop ruimte om opleidingen te volgen en verder te groeien, weet ze. ‘Mijn leidinggevende denkt goed mee en moedigt me aan om te onderzoeken wat misschien nog meer bij me past. Het is gewoon fijn om ergens te werken waar je gezien wordt als persoon en niet als nummertje.’ 

Wat Cindy misschien nog wel het meest waardeert, is de sfeer in het team. ‘Ook de momenten buiten het werk maken het leuk. Samen uit eten of een teamuitje; we lachen veel met elkaar en je steunt elkaar waar nodig. Het is echt werkplezier wat ik hier meemaak.’

Ook bij het klantcontactcentrum staan de ontwikkelingen niet stil, merkt ze. ‘Er zijn plannen voor een gezamenlijk contactcentrum voor Harderwijk, Ermelo, Zeewolde en Meerinzicht. Dat zou ik wel leuk vinden, want dan spreek ik nog weer meer collega’s. Het is nog niet zover, want we moeten eerst allemaal over op hetzelfde systeem.’

De gemeente is een geweldige werkplek waar je je kunt ontwikkelen en waar je echt gewaardeerd wordt.

‘Niet zo statisch en formeel’

Het gemeentewerk is niet zo statisch en formeel als veel mensen denken, zegt Cindy. ‘Toen ik solliciteerde, vroeg ik me af of ik mezelf kon zijn. Ik heb tatoeages, piercings – is dat oké? Het bleek totaal geen issue. Hier mag je zijn wie je bent. Dat heeft mij positief verrast.’

Achteraf gezien vindt ze het jammer dat ze niet eerder tot deze stap is gekomen. ‘Soms blijf je te lang hangen in iets wat je kent, ook al past het niet meer bij je. Ik gun het anderen om die stap te durven zetten. Laat angst geen drempel zijn. De gemeente is een geweldige werkplek waar je je kunt ontwikkelen en waar je echt gewaardeerd wordt. Als je twijfelt, zeg ik: gewoon doen!’