'Het is een organisatie met een warm hart voor inwoners én medewerkers'
Wat wil een cliënt? En wat kan er, wat mag er? Het zijn vragen die dagelijks voorbij komen in het werk van Dana Ćorić. Bij Meerinzicht is zij juridisch adviseur voor het sociaal domein. Zij helpt collega’s bij alle regelgeving en staat voor rechtvaardigheid én menselijkheid in de dienstverlening.

Regels zijn belangrijk, maar altijd met oog voor de mensen om wie het gaat, vertelt Dana. Ze werd geboren in Mostar, in het voormalige Joegoslavië. Door de oorlog vluchtte ze in 1994 op dertienjarige leeftijd naar Nederland. Sindsdien woont ze in Amersfoort. ‘Mijn verleden heeft me gevormd en mijn rechtvaardigheidsgevoel versterkt. Daarnaast weet ik als moeder van een gezin met vier kinderen hoe het is om aan de andere kant van het loket te staan. Ook die ervaring neem ik mee in mijn werk.’
Ondanks die moeilijke start als vluchteling kwam Dana goed mee op school. Na de studie Sociaal Juridische Dienstverlening aan de Hogeschool van Amsterdam rolde ze het sociaal domein in. Al snel merkte ze hoe belangrijk die juridische achtergrond is binnen het werk. ‘We voeren allerlei wetten uit. Denk aan de Wet maatschappelijke ondersteuning – dus Wmo – maar ook de Participatiewet en de Jeugdwet. Dat zijn vaak ingewikkelde regels die heel veel mensen raken, dus dat moet wel zorgvuldig en met respect voor de inwoner gebeuren.’
Mijn verleden heeft me gevormd en mijn rechtvaardigheidsgevoel versterkt. Daarnaast weet ik als moeder van een gezin met vier kinderen hoe het is om aan de andere kant van het loket te staan. Ook die ervaring neem ik mee in mijn werk.
Verschillende gemeenten
In 2018 begon ze bij Meerinzicht als Wmo-klantmanager. Daarvoor was ze gedetacheerd bij verschillende gemeenten. Meerinzicht was de eerste organisatie waar ze vast in dienst wilde, vertelt ze. Inmiddels is ze juridisch adviseur. ‘Zeewolde is mijn standplaats, maar ik ben ook een dag per week in Harderwijk, zodat ik makkelijker met collega’s mee kan kijken. Daarnaast kom ik regelmatig in Ermelo. Het is maar net wat die week het beste uitkomt voor de organisatie.’

Dana spreekt zelf geen cliënten meer, maar ondersteunt haar collega’s van de drie gemeenten en Meerinzicht. ‘Ik heb overzicht over alle wetgeving en help zoeken naar oplossingen die juridisch kloppen én recht doen aan de situatie van de burger. Dat kan gaan om een ingewikkelde casus of het kritisch meelezen bij een nieuw beleidsstuk, maar altijd een juridisch vraagstuk binnen het sociaal domein.’
Zoals gezegd is ze enorm tevreden over Meerinzicht als werkgever. ‘Het is een organisatie met een warm hart voor inwoners én medewerkers. Het draait hier echt om de mensen. Je krijgt de kans om te groeien en dan zowel op professioneel als persoonlijk vlak. We pakken veel dingen samen op, ook als iets lastig loopt of om verbetering vraagt. Je hoeft het echt niet alleen te doen.’
We pakken veel dingen samen op, ook als iets lastig loopt of om verbetering vraagt. Je hoeft het echt niet alleen te doen
Zonder vooroordelen
Dana geeft inmiddels ook trainingen. ‘In een van de trainingen leer ik collega’s hoe ze inwoners open en zonder vooroordelen tegemoet kunnen treden. Oprechte nieuwsgierigheid en respect zijn heel belangrijk in ons werk. Je moet altijd kijken of de situatie nog andere mogelijkheden biedt en dus niet te snel een conclusie trekken.’
Haar werk vereist niet alleen juridische kennis, maar ook empathie. ‘We werken met mensen die in kwetsbare posities verkeren. Een besluit is meer dan een juridisch document; het heeft invloed op iemands leven. Ik wil dat onze besluiten eerlijk, zorgvuldig en helder onderbouwd zijn. Dus daar let ik scherp op. Of het nu gaat om een casus of een beleidsvoorstel.’